#UnatcFringe.3accente
Interviu Daria Ancuţa (Teatrologie) – Carla Oncescu & Lana Stamate (Regie de Teatru)
Pentru ediția de anul acesta a festivalului, studenții și studentele secției Regie de Teatru din cadrul UNATC au creat o serie de momente teatrale pe baza unor sonete scrise de William Shakespeare, figură centrală a tuturor evenimentelor. Carla Oncescu și Lana Stamate fac parte din clasa de regie a anului al doilea.
Daria Ancuţa: Cum ați primit, inițial, propunerea de a lucra momente ce au la bază Sonetele lui Shakespeare? Ați avut vreo preconcepție în legătură cu temă?
Carla Oncescu: Spectacolul nostru este site-specific și itinerant, iar spațiul de joc este Grădina Botanică din Craiova. Așadar, contextul prezentării momentului pe care urma să-l creăm a fost unul care mi se părea foarte potrivit pentru acest tip de poeme, așa că am fost destul de deschisă la propunere.
Lana Stamate: În primul semestru am avut o temă la clasă care consta în compunerea unui sonet, lucru care mi-a stârnit curiozitatea. Îmi place tare mult faptul că acum putem lucra pe baza sonetelor unui mare scriitor, cum e Shakespeare.
D.A: Cum ați speculat potențialul dramatic al materialului?
C.O.: Eu sunt de părere că, în multe cazuri, teatrul e un mediu propice întrepătrunderii artelor. Așa că, încă de la început, am abordat ideea de a regiza un text poetic, non-dramatic, și cu gândul la abilitățile muzicale și de mișcare ale studenților actori cu care urma să lucrăm. Ne-am inspirat din emoția pe care ne-au transmis-o sonetele și am creat un fir narativ, iar în jurul lui am construit situații dramatice, folosindu-ne de diverse mijloace.
L.S.: Recent am observat că în literatura de ficțiune se pot întrezări foarte clar situații cu potențial dramatic. Am avut aceeași senzație și în ceea ce privește sonetele lui Shakespeare. Deși sunt poezii cu o structură fixă, mi se pare că se înțelege foarte clar situația dramatică din fiecare sonet.
D.A: Ce ați aflat nou despre opera lui Shakespeare în timpul procesului de lucru? Din ce puncte de vedere rămâne opera lui relevantă pentru voi?
C.O.: Am aflat că ritmul creează emoție și transcende limbajul, fie el învechit sau nu. Am descoperit și că mediul de prezentare influențează radical perceperea oricărui tip de artă. Cred că puterea unui poem se schimbă în funcție de situațiile în care el este primit de către receptor – atunci când este doar citit, față de atunci când este recitat, sau față de momentele în care este rostit într-un context spectacular. Această plurivalență e foarte valoroasă.
L.S.: Documentându-mă pe baza sonetelor, am găsit o informație foarte simpatică care menţiona că până și pe vremea lui Shakespeare sonetele erau demodate. Acum, în era versului alb, sunt de părere că sonetele shakespeariene sunt necesare prin prisma unei cadențe aparte, care potențează gândul poetic.
DARIA ANCUŢA (Teatrologie, Jurnalism Cultural anul I ),
Interviu realizat de
avându-le ca invitate pe
CARLA ONCESCU şi LANA STAMATE (Regie de Teatru anul II )
pentru spectacolul
GRĂDINILE POEZIEI UITATE – SONETE
din cadrul UNATC Fringe
(https://www.shakespearefestival.online/evenimente/categorie/unatc-fringe)