Spectacolul non-verbal Regele Lear al lui William Shakespeare, în viziunea lui Tang Shu-wing și produs de Tang Shu-wing Theatre Studio în 2021, invită publicul la o revizitare a textului shakespearian într-o formulă esențializată, unde cuvântul rostit își pierde puterea în fața gestului. Distribuția alcătuită exclusiv din actrițe nu deturnează textul de la sensul lui, ba chiar îl poziționează într-o lumină care îndeamnă la reflectare. Fie că am mai participat la spectacole non-verbale sau nu, spectacolul venit tocmai din Hong Kong ne îndeamnă să medităm împreună asupra aspectelor care contează cu adevărat în dramaturgia shakespeariană.
În această ediție a Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova, creatorii de pretutindeni demonstrează încă o dată faptul că piesele mari ale teatrului universal nu au bariere de natură lingvistică sau ideologică, ci pot transcende lumea sensibilă prin puterea simbolului. În mai puțin de două ore, Tang Shu-wing reușește să cuprindă întregul univers shakespearian într-o producție care stă sub semnul acțiunii pure, a teatralității dobândite prin intermediul mișcării corporale. Spectacolul îmbină elemente din zona dansului și a artelor marțiale, oferind publicului o lecție de anduranță și acuitate. Actrițele atacă fiecare gest cu atenția și siguranța unui animal de pradă, aducând astfel în discuție și alegoriile lumii sălbatice de la curtea regală a Regelui Lear. Colaborarea dintre actrițele Teatrului Național din Craiova (Crina Druc – în rolul unui Edmund posedat de forțele întunericului, întotdeauna în dialog cu propriile sale intenții diabolice și Costinela Ungureanu – în cele trei ipostaze extrem de diferite, Cornwall/ Edgar/ Sărmanul Tom, unite doar de o plasticitate corporală ieșită din comun) și cele din Hong Kong se dovedește a fi un real succes, cele nouă interprete funcționând ca un organism coagulat, ghidat de viziunea regizorală minimalistă spre realizarea unui sistem contondent de înțelesuri și direcții de interpretare. Partiturile de joc se conturează fără dificultate în lipsa replicilor și a decorului, iar personajele parcurg un drum pavat cu semne și imagini de referință, formate doar prin utilizarea isteață a recuzitei.
Spațiul se modifică în funcție de miza scenei interpretate și de scopul pe care fiecare interacțiune dintre personaje îl are în arcul personajului principal. Dacă în părțile în care Lear și Bufonul său loial își mângâie rănile cauzate de dorul pe care amândoi îl simt față de Cordelia (fiica cea mică a regelui, spațiul scenic este aproape gol), oferind impresia unui moment rupt de realitatea tangibilă, în scenele de luptă și cele de complot dintre Regan și Goneril regizorul introduce elemente precum scara (metaforă pentru ascensiunea către tron, dar și pentru condiția psihică decrepită a regelui), fundalul roșu, ritmul muzicii metal și armele-laser în scenă. În ultimul tablou, după ce scena capătă un aspect de muzeu al amintirilor, explozia de lumină albă din fundal anunță împăcarea trecutului cu prezentul. Astfel, codul de culori împrumutat din teatrul clasic asiatic impune o cheie de citire prețioasă în cadrul reprezentației non-verbale și călăuzește spectatorul pe tărâmul celor orbi.
Spectacolul lui Tang Shu-wing calmează prin simplitatea lui și agită prin claritatea mișcărilor. Producția internațională ridică o întrebare esențială – există oare o parte în fiecare dintre noi care, cu prilejul întâlnirii cu Shakespeare, ne aruncă într-o horă a visării din care greu te poți desprinde fără sentimentul că ai lăsat ceva în urmă?
Cronică realizată de
AMALIA TĂNASE (Teatrologie, licență anul III – Jurnalism Cultural)
(https://www.shakespearefestival.online/eveniment/regele-lear-tang-shu-wing-theatre-studio-hong-kong)
Regele Lear de William Shakespeare
Adaptare non-verbală bazată pe Regele Lear de Shakespeare
Producător: Tang Shu-wing Theatre Studio, Hong Kong
Regizor: Tang Shu-wing
Distribuția:
Yip Tung – Regele Lear
Lindzay Chan – Gloucester
Amanda Leung – Kent / K1
Lau Ting-kwan – Goneril
Peggy Chow – Regan
Ko Kei-yan – Albany
Cassandra Tang – Cordelia/ Bufonul/ Pasăre
Corina Druc – Edmund
Costinela Ungureanu – Cornwall / Edgar/ Sărmanul Tom
Echipa de creație:
Adaptare/Regie: Tang Shu-wing
Design scenă: Yuen Hon-wai
Design costume: Yuen Hon-wai, Jade Leung
Design lumini: Yeung Tsz-yan
Operator lumini: Vanessa Lee
Design sunet: Anthony Yeung
Muzică: Billy Ng